Naar aanleiding van reacties op een bericht via Twitter hebben we de onderstaande vragen gesteld aan UWV om meer duidelijkheid te krijgen over de vragen die gerezen zijn.
In jullie uitingen wordt aangegeven dat de aanvragen van uren (of extra uren) 10 werkdagen duurt. Dat was bij Tolkcontact binnen 1 of 2 dagen. Veel mensen kunnen of durven niet zo lang te wachten en zetten dus geen tolk in zolang er nog geen uren zijn toegekend. In geval van extra uren moeten tolken enorm lang wachten voordat ze kunnen declareren met een dergelijke termijn.
We hanteren inderdaad een maximale termijn van 10 werkdagen om een beslissing op een aanvraag voor een tolkvoorziening of extra uren te nemen. Uiteraard proberen we ruim binnen deze termijn tot een beslissing te komen. Het is dus van belang dat de tolkgebruiker tijdig extra uren aanvraagt, wanneer zijn saldo op dreigt te raken.
Uiteraard kunnen tolkgebruikers in spoedsituaties altijd gebruikmaken van een tolk. Ook als de tolkuren bijna op zijn. Dan maken we dat achteraf in orde.
Veel mensen vragen zich af op welke (formele) manier de kwaliteit van de dienstverlening door jullie jullie team Tolkvoorziening wordt getoetst. Er is geen formele Raad van Toezicht of iets dergelijks
UWV voert de tolkvoorziening in het kader van Werk, Onderwijs en Leef in opdracht van de ministeries van SZW, OCW en VWS. We werken conform de afspraken die we met de ministeries maken. Daarnaast hebben we regelmatig overleg met de Klankbordgroep Centralisatie, waarin Dovenschap en o.a. Divers Doof de tolkgebruikers vertegenwoordigen en de NBTG en NSV die de tolken vertegenwoordigen.
We streven naar goede afstemming en op die manier ook de kwaliteit van de dienstverlening te toetsen bij beide tolkgebruikers en tolken.
Waarom gaat communicatie met jullie via formulieren die je met de post moet opsturen? Waarom hebben jullie geen mailadres waar de mensen rechtstreeks met het team Tolkvoorziening kunnen communiceren. Ook dit is een drempel voor veel mensen; behalve dat het langer duurt kost het ook porto. We leven nota bene in een digitaal tijdperk; op deze manier worden we 15 jaar terug in de tijd geworpen.
Onze communicatie is vooral digitaal. Dit met uitzondering van de eerste aanvraag voor een Tolkvoorziening in het kader van leef-, onderwijs- of werkdomein. Het aanvragen van een tolkvoorziening of extra uren doen tolkgebruikers via het elektronische aanvraagformulier. Alle post die wij u sturen over de aanvraag, ontvangen tolkgebruikers digitaal in Mijn UWV. Alleen als tolkgebruikers hebben aangegeven de post ook op papier wensen te ontvangen, sturen wij deze ook per post. Alleen gebruikers die de aanvraag niet online kunnen invullen, sturen wij op verzoek een fysiek formulier toe.Om een aanvraag te kunnen beoordelen, hebben wij medische gegevens nodig (bv. een audiogram of verklaring van de huisarts). Als een tolkgebruiker eerder tolkuren heeft gekregen (via UWV of Tolkcontact), ongeacht binnen welk domein, dan hoeven zij geen medische gegevens op te sturen. De medische informatie kan niet digitaal worden gedeeld met UWV vanwege de eisen die gesteld worden aan digitale privacy.
Soms hebben we meer gegevens van de tolkgebruiker nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen (bijvoorbeeld een arbeidscontract of een bewijs van inschrijving voor een opleiding). Dit laten wij de tolkgebruiker dan weten. Ook in deze gevallen vragen we de gebruiker om deze fysiek op te sturen naar UWV. Als klanten vragen hebben over de tolkvoorziening of het aanvragen van extra uren, kunnen zij terecht bij onze klantenservice. Dit kan via ‘Mijn Berichten’ op uwv.nl/mijnuwv of via de chat voor doven en slechthorenden op uwv.nl/dovenchat. Klanten kunnen ook (iemand laten) bellen via 088 – 898 92 94. Bellen of chatten kan van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Klanten hebben dan direct contact met een van onze medewerkers. Vragen over een beslissingsbrief of vragen die niet direct door klantenservice kunnen worden beantwoord, worden doorgezet naar het team Tolkvoorziening. Zij nemen dan contact op met de klant.
Vragen over het inzetten van een tolk of het gebruik van tolkuren, kunnen worden gesteld bij Tolkcontact.