Doe meer met het OPP!
FODOK en FOSS hebben voor ouders van dove en slechthorende leerlingen en van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis op een rijtje gezet wat het Ontwikkelingsperspectief (ook: OPP of Ontwikkelingsperspectiefplan) inhoudt, wat er in moet staan en wat je in het regulier onderwijs vooral aan de orde kunt stellen.
Het OPP
In het ontwikkelingsperspectief staat omschreven wat de leerling nu kan en wat de school en de ouders verwachten dat de leerling kan en aan kennisniveau kan bereiken bij het verlaten van de school. Zo worden de leerlijn en de verwachte ontwikkelingslijn voor alle betrokkenen duidelijk. Ieder jaar wordt het OPP dus opnieuw bekeken en, als dat nodig is, aangepast.
Het OPP wordt binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling vastgesteld, maar pas nadat op overeenstemming gericht overleg met de ouders heeft plaatsgevonden en nadat de tekst over het handelingsdeel door de ouders is goedgekeurd met een handtekening.
Al is je kind nog geen 18: hij of zij kan soms heel goed verwoorden hoe het gaat of wat hij of zij nodig heeft of mist. Neem ook zijn/haar input mee in de OPP-besprekingen. Neem je kind serieus!
Wat moet je vooral niet vergeten aan de orde te stellen in het regulier onderwijs?
Denk bijvoorbeeld aan:
- Dove, slechthorende en tos-leerlingen lopen vaak wat achter op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Daaraan moet extra aandacht besteed worden. Hetzelfde geldt voor vriendschappen en relaties & seksualiteit. Het is ook belangrijk om in de klas expliciet aandacht aan gespreks- en omgangsregels te geven.
- Deze leerlingen kunnen heel goed doen alsof ze alles hebben meegekregen van wat er in de klas wordt gezegd. Docenten moeten zich er bewust van zijn dat ze echter lang niet altijd voldoende verstaan en/of begrijpen én zich daar ook niet altijd bewust van zijn.
- Maak goede afspraken over de communicatie in de klas.
De flyer is gratis te bestellen via de FODOK-webwinkel Er worden wel verzendkosten berekend.