Aan de Universiteit van Hasselt, België, onderzoekt de groep READSEARCH in samenwerking met Microsoft Advanced Reading Technologies USA de ondersteuning van het expressief lezen door middel van aangepaste lettertypes. Expressie geeft de communicatie een extra betekenislaag.
Het expressief lezen maakt het lezen voor kinderen niet alleen leuker en meer gevarieerd, tevens zorgt het voor een beter leesbegrip. Als specifieke tekstuele ondersteuningen succesvol blijken te zijn voor doven en slechthorenden, dan kunnen er verschillende betekenislagen overgebracht worden zoals expressie of klemtonen aanwezig in spraak. Toekomstig tekstmateriaal/lesmateriaal zal dan ook het expressief lezen ondersteunen en bespreekbaarder maken.
Met dit onderzoek willen wij bijdragen aan een kwalitatievere leeservaring en algemene leesvaardigheden van iedereen. Het zijn echter de doven en slechthorenden zelf die de beste experten zijn om hun oordeel te geven over de nieuwe ondersteuning. Daarom zoeken wij voor deze onderzoeken de volgende twee groepen van deelnemers:
- jongeren van 8 tot 18 jaar met eender welk gehoorverlies, zonder bijkomende andere zware moeilijkheden zoals autisme, die eenvoudige zinnetjes luidop kunnen lezen;
- volwassenen (18+ tot 99+) die:
- doof zijn sinds hun geboorte of
- doof geworden zijn op latere leeftijd of
- slechthorenden met of zonder CI of hoorapparaat: -71db tot -90db.
Tijdens ons eerste bezoek stellen wij een aantal vragen (ingedeeld in verschillende onderdelen zoals herkenning, voorkeuren, aanvoelen,…) over deze nieuwe ondersteuning (20 minuten). Aan de jonge lezers tot 18 jaar vragen wij tijdens een tweede bezoek om deze ondersteuning uit te testen door middel van het expressief lezen (ook ongeveer 20 minuten).
Voor alle informatie of inschrijvingen kan u mailen naar: maarten.renckens@uhasselt.be, ann.bessemans@uhasselt.be of telefoneren naar +32 (0)484 618 827