De leeromgeving ‘arrangement gedrag’ gaat over de omgang met ‘ongewenst gedrag’ in de klas en de ondersteuning van de leerling om daarop grip te krijgen. Amir en zijn juf Yvon in groep 3 PO zijn in beeld een jaar gevolgd. Met dit beeldmateriaal bespreekt ‘de ondersteuningsgroep’ de actuele voortgang van Amir en juf Yvon en wat de situatie nu nodig heeft. Deze gesprekken zijn ook opgenomen.
Dit beeldmateriaal is samengebracht in acht korte films, die zicht geven op hoe Amir, juf Yvon en het ondersteuningsteam, gedurende het jaar samen aan verbetering werken. Met als leidraad het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). De acht films vormen samen met het tekstmateriaal, de leeromgeving Arrangement Gedrag Passend Onderwijs.
De leeromgeving nodigt uit tot eigen reflectie en onderzoek: wat zou ik doen in die situatie? Wat heeft de leerling nodig? Hoe kun je verantwoordelijkheid delen met collega’s en ouders? Wat kan het SWV daarin betekenen? Het materiaal biedt scholen (PO en SO) en SWV-en, aanknopingspunten hoe zij in hun eigen praktijk leerlingen kunnen ondersteunen om meer grip te krijgen op hun eigen gedrag.
Welkom in de leeromgeving van het project ‘Arrangement Gedrag Passend Onderwijs’. Deze leeromgeving biedt scholen (PO en SO) en samenwerkingsverbanden aanknopingspunten en handvatten, hoe een leerling te ondersteunen om meer grip te krijgen op zijn gedrag. Gedrag dat door de omgeving (ouders, leraren en/of medeleerlingen) gedefinieerd wordt als complex, niet-gewenst, hinderlijk, storend en hardnekkig, dat wil zeggen moeilijk beïnvloedbaar lijkt en waarbij de leerling niet luistert of zich laat corrigeren
Het pakket bestaat uit acht korte films. Hierin is te zien hoe gedurende een schooljaar een Arrangement Gedrag ontwikkeld, uitgevoerd, gemonitord en geëvalueerd wordt voor een leerling uit groep 3 op een reguliere basisschool. Voor meer achtergrondinformatie over de totstandkoming en het gebruik van dit pakket is een Beschrijving project Arrangement Gedrag Passend Onderwijs beschikbaar.
Kijk eerst film 1 over de context van dit onderwijsarrangement. Daarna de films 2 tot en met 6 die de praktijk van de ondersteuning en begeleiding laten zien en de uitwerking in de groep, opgedeeld naar de leerdoelen die vooraf zijn opgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Film 7 laat zien hoe de warme overdracht plaatsvindt bij de overgang van groep 3 naar 4 en film 8 laat zien hoe betrokkenen, inclusief Amir, terugkijken op het project en de opbrengsten benoemen. Elke film heeft een korte inhoudsopgave.
In de films (2 – 8) is de praktijk van het onderwijsarrangement in beeld. De films zijn opgedeeld naar de doelen die zijn opgesteld in het ontwikkelingsperspectief plan (OPP) . Hoe werk je in de klas aan deze doelen? Film 8 sluit af met de opbrengsten van het arrangement verwoord door de betrokkenen inclusief Amir.
Documenten
Beschrijving inhoud van 8 films
Beschrijving project Arrangement Gedrag Passend Onderwijs
CREDITS Arrangement Gedrag
Onderwijsarrangement Gedrag SWV Driegang
Bron: Booz